Volgens onderzoek hebben mensen vorig jaar slechter geslapen dan voorheen. Belangrijke oorzaak: piekeren.

En dat is knap vervelend. Want het gevolg van slecht slapen zijn vervolgens weer concentratieproblemen de volgende dag. Hierdoor heb je minder focus en heb je aan het eind van de dag misschien nog wel meer redenen om te piekeren. Et voila, de vicieuze cirkel is geboren!
Maar… gelukkig is er iets aan te doen!

Onderzoek waar je over piekert. Kijk eens van een afstandje naar je gedachten. Wat houdt je bezig? Waar maak je je zorgen over?

Een handige tip: Schrijf je gedachten op. Leg een notitieboekje met pen naast je bed. En zodra je merkt dat je wakker blijft liggen van alle malende gedachten, schrijf ze op!
Het maakt niet uit hoe, als je ze maar noteert. Losse woorden, gekke zinnen, het is allemaal goed. Het gaat erom dat je je gedachten noteert. Zo krijg je zicht op wat je bezig houdt. Komt er niets, leg het boekje dan opzij en ga weer slapen. Mijn eigen ervaring is dat dit dan trouwens wel weer lukt.

Weet je eenmaal waarom je piekert, dan kun je er wat aan doen.

  • Ben je bang voor de mening van anderen? Bang voor afkeuring?
  • Heb je een te hoog verantwoordelijkheidsgevoel?
  • Maak je je druk over dingen waar je geen invloed op kunt uitoefenen?
  • Zit je op een werkplek waar je niet gelukkig bent?
  • Zijn je zorgen terecht/realistisch?
  • Moet je het helemaal alleen oplossen?

Vind je het lastig dit zelf te onderzoeken, of de oplossing ervoor te vinden? Ik help je er graag bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.